Hélène Hendriks lijkt de kijkers niet te kunnen bekoren met haar programma ‘De Oranjezondag’. Ondanks haar pogingen om sfeer te brengen missen de afleveringen de sprankelende controverses en verrassingen die Wilfred Genee zo meesterlijk weet te creëren.
De afleveringen vervallen in een herhaling van dezelfde gezichten: “wéér Rutger Castricum, wéér Noa Vahle, wéér Alexander Pechtold” zonder de verwachte vernieuwing of diepgang. Zelfs een nobel thema als een goed doel kan niet verhullen dat het programma meer doet denken aan ‘Op1.’
Kijkcijferspecialist Tina Nijkamp werpt licht op de teleurstellende resultaten met een terugval in kijkers van 981 duizend naar 928 duizend. De werkelijke schok komt echter met de constatering dat de doelgroep van Hélène’s programma “best wel oud scoort”, met een marginaal percentage in de jongere doelgroep 25 tot 54 jaar, een cruciale demografie voor commerciële zenders.
De competitie blijkt verrassend sterk met ‘Renze’ die het beter doet in de jongere doelgroep en zelfs ‘Miljoenenjacht’ van Linda de Mol die het onderspit delft tegen ‘Beat the Champions’ van Chantal Janzen. Dit suggereert dat zelfs gevestigde programma’s moeite hebben om de aandacht van een jonger publiek vast te houden.
Het lijkt erop dat ‘De Oranjezondag’ nog veel werk voor de boeg heeft als het wil concurreren in het huidige televisielandschap, waar kijkers smachten naar vernieuwing en authenticiteit.
Ik vraag me af hoe ze weten of er iemand oud of jong achter het tv-scherm kijkt?
Er is een grote groep diverse mensen die thuis een kastje hebben die de “kijkcijfers” bepalen.
Al die kastjes staan geregistreerd, dus ook de leeftijdsgroep.
Zo kan men zien welke leeftijdsgroep er een bepaalde tijd naar een programma kijkt en of deze personen na een bepaalde tijd “wegzappen”
Haha je geloofd het zelf nog echt ook. Nog nooit zulke onzin gehoord. Er is geen enkele provider die bij het afsluiten van abonnementen vraagt naar de leeftijden van personen in een huishouden. Enigste waarvan ze de leeftijd weten is van diegene die het abonnement op naam heeft staan. Ze kunnen dus nooit nagaan wie en uit welke leeftijdscategorie er naar programma’s gekeken heeft. Meer dan genoeg mensen die een abonnement op naam hebben en nog amper weten hoe de tv aan moet. Er kan enkel worden uitgegaan van de leeftijd van de abonnementnemer, dus jouw uitleg slaat echt helemaal nergens op. Geen enkele provider kan nagaan welke leeftijd er naar bepaald programma aan kijken is. Dat kan enkel door een onderzoek waar er mensen persoonlijk om gevraagd word, en dan nog weet je niet of het daadwerkelijk klopt wat ze antwoorden.
Niet teveel geloof hebben in die Tina Nijkamp . Die geeft aan alle kijkcijfers van bepaalde programma’s een negatieve draai.
Alleen al de titel van dit artikel is groot gelul!
Diep in de problemen….. haha wat een kansloos geneuzel. Als er bijna een miljoen kijkers zijn, ondanks de standaard gasten, dan zit ze ver van de problemen af. Tis ook totaal niet van belang welke leeftijdscategorie meer naar bepaalde programma’s kijkt. En wie bepaalt wie er in huishoudens naar de programma’s kijkt en in welke leeftijdscategorie diegene valt!? Kan nooit niet vastgesteld worden. Die Tina Nijkamp lult constant een hoop, maar ze zegt verrekte weinig. Als die het snapt, dan is het niet moeilijk meer. Dat mormel dat niks anders doet dan overal een negatieve draai aan geven, is toch niet serieus te nemen.