Robert Jan blijkt een verrassend verhaal te hebben achter zijn deelname aan het populaire tv-programma B&B Vol Liefde. Waar kijkers dachten een man te zien die op zoek was naar een romantische partner, blijkt Robert Jan een heel ander motief te hebben gehad. In een interview met de website van zijn oude studentenvereniging Walhalla gooit hij het hoge woord eruit: liefde was niet de drijfveer.
Marketingtruc of liefdesavontuur?
Het interview op de website van Walhalla schetst een compleet ander beeld van Robert Jan’s deelname aan de show. Hij heeft zichzelf namelijk niet eens aangemeld. “Het marketinghart gaat sneller kloppen als zich een kans voordoet,” luidt een citaat uit het artikel. Het blijkt dat de redactie van B&B Vol Liefde zélf achter hem aan zat. Ze hadden hem opgemerkt en wilden hem koste wat kost als deelnemer in de show.
In plaats van met vlinders in zijn buik ja te zeggen zag Robert Jan vooral een kans. Hij zag het programma als een manier om zijn verblijf in Schotland waar hij net naartoe was verhuisd een boost te geven. “Na lang wikken en wegen bedenkt hij dat dit wel eens een mooie opmaat zou kunnen zijn naar een langer verblijf hier in de Highlands,” staat te lezen. Het lijkt erop dat zijn deelname meer over marketing en toekomstplannen ging dan over het vinden van ware liefde.
Schotland boven romantiek
Op het moment dat B&B Vol Liefde hem benaderde was Robert Jan pas net neergestreken in de prachtige Schotse Highlands. Zijn prioriteit was daar een nieuw leven opbouwen, niet om op televisie de liefde van zijn leven te vinden. “Wellicht ontstaat er toch nog iets wat met B&B Vol Liefde te maken heeft,” staat in het interview. Maar of dat de liefde betrof, blijft twijfelachtig. Het klinkt eerder alsof Robert Jan hoopte dat zijn tijd in de spotlight nieuwe kansen zou creëren om zijn plannen in Schotland te realiseren.
Een ‘liefde’ met bijbedoelingen
Dat Robert Jan niet zelf de stap zette om mee te doen, werpt een interessant licht op zijn deelname. Was zijn deelname wel oprecht? Of gebruikte hij het programma als een springplank voor andere doelen? De romantische belofte van B&B Vol Liefde lijkt in dit geval vooral een marketingtruc te zijn geweest.
Een strategisch spelletje?
Hoewel het interview hem neerzet als een man met een scherp marketinginstinct zullen fans van het programma dit nieuws niet met open armen ontvangen. De show draait immers om oprechte emoties en het zoeken naar liefde niet om slimme persoonlijke promotie. Robert Jan’s bekentenis roept dan ook de vraag op of hij ooit serieus geïnteresseerd was in de vrouwen die zijn pad kruisten tijdens de opnames.
Eén ding is zeker: waar andere deelnemers hun hart openden, was Robert Jan vooral bezig met de toekomst van zijn leven in de Schotse Highlands. Misschien had hij beter een marketingadviesbureau kunnen openen in plaats van een kamer in zijn B&B aan te bieden. Voor romantiek is er in ieder geval weinig ruimte in dit strategisch spelletje.