Hélène Hendriks trok miljoenen kijkers met haar programma “De Oranjezondag”. Echter een schaduw hangt over dit succes: de kijkcijferanalist Tina Nijkamp heeft onthuld dat Hendriks’ publiek voornamelijk bestaat uit een oudere garde. De jongere generatie lijkt haar show ondanks de hoge algemene kijkcijfers links te laten liggen.
De afgelopen weken hebben de kijkcijfers een duikvlucht genomen en de kritiek op de show spitst zich toe op het gebrek aan variatie. Het voortdurend herhalen van dezelfde gezichten zoals Rutger van Castricum en Noa Vahle lijkt de frisheid en aantrekkingskracht voor jongere kijkers te ondermijnen. “Het lijkt tijd om eens van personages te wisselen om de gesprekken een beetje nieuwig te houden,” zo luidt het advies van critici. Maar Hendriks lijkt haar eigen draai aan vernieuwing te geven.
Met een strategie die doet denken aan de verrassende momenten van Eva Jinek, probeert Hendriks opnieuw de aandacht van Nederland te vangen. “Hélène Hendriks doet een Jinekje!” Zo zou men het kunnen noemen nadat haar knoopje openschiet van haar blouse en Rutger het dicht moet houden. Ondanks het feit dat ze naast het populaire “Miljoenenjacht” nog steeds bijna een miljoenenpubliek weet te trekken, blijkt uit Nijkamps analyse dat het programma het aflegt tegen concurrent Renze die het beter doet bij de begeerde jongere doelgroep.
De vraag die nu in de lucht hangt: hoe kan Hendriks haar programma aantrekkelijker maken voor jongere kijkers? Nijkamp suggereert dat het misschien tijd is voor Hendriks om haar ‘knoopjes’ strategisch te gebruiken een knipoog naar de manier waarop Jinek ooit de aandacht wist te trekken. In een wereld waar het visuele bijna even belangrijk is als de inhoud, lijkt dit een gedurfde stap. Maar zal het genoeg zijn om de jongere kijkers voor zich te winnen?
Hieronder de beelden: