De familie Meiland neemt dit keer een wel zeer gewaagde duik in de wereld van de kunst. Samen met de altijd spraakmakende Patricia Paay en zanger Wolter Kroes als hun VIP-gasten,wagen ze zich aan een activiteit die de temperatuur aanzienlijk doet stijgen. De opdracht? Het portretteren van een naaktmodel een uitdaging die zelfs voor de Meilandjes een stap in het onbekende lijkt.
Met een mengeling van enthousiasme en zenuwen betreden Martien en Maxime onbekend terrein: het schilderen van een naaktmodel. Martien kan zijn opwinding nauwelijks verbergen: “Voor het eerst in mijn leven dat ik een keer ga schilderen,” verklaart hij uitgelaten. Maar hun artistieke missie neemt een onverwachte wending wanneer het model schaars verhuld achter een ananas wordt gevraagd het fruit terzijde te schuiven.
Martien, die normaal geen blad voor de mond neemt vindt zich plotseling in verlegenheid gebracht bij het aanschouwen van het volledige tableau. “Moet dat, die ananas?” mompelt hij ongeduldig wachtend op een onthulling die meer belooft dan hij wellicht had verwacht. En als het model dan gehoor geeft aan zijn verzoek, slaat de hitte om in lichte paniek: “Nee, het is goed zo,” stamelt Martien, terugdeinzend voor de naakte waarheid die hem confronteert.
De interactie bereikt een komisch hoogtepunt wanneer Patricia Paay bekend om haar eigen gewaagde escapades, Martien’s artistieke interpretatie onder de loep neemt. Het kunstwerk blijkt een nogal… bescheiden weergave van het mannelijk lid te zijn. Patricia’s commentaar snijdt hout: “Nou daar is hij niet blij mee hoor. Ik zou echt een klacht indienen.”