In een recente aflevering van de Avondshow trekt Arjen Lubach ten strijde tegen één van de grootste vijanden van de volksgezondheid: fastfoodreclames. Met een mix van humor en harde feiten kaart hij aan hoe Nederland langzaam maar zeker verandert in het land van “huisje, boompje, buikje”, met de helft van de volwassen bevolking die kampt met overgewicht. Volgens Lubach is het de hoogste tijd voor drastische maatregelen.
De presentator bekend om zijn scherpe analyses en ongezouten meningen, benadrukt de ernst van de situatie door te wijzen op de enorme kosten die overgewicht met zich meebrengt: maar liefst 79 miljard euro per jaar. En wie zijn volgens Lubach medeplichtig aan deze ongezonde epidemie? Een hele reeks influencers en bekende Nederlanders die gretig hun gezicht verbinden aan junkfoodmerken.
Van Bram Krikke met cola tot Monica Geuze met hamburgers en van Max Verstappen tot Lieke Martens die zich inzet voor chips en cola. Zelfs dartslegende Raymond van Barneveld wordt niet gespaard in Lubachs tirade tegen de promotie van fastfood.
Maar Lubach spaart niemand zelfs de koninklijke familie niet. Hij haalt uit naar gravin Eloise van Oranje die samenwerkt met Magnum en gebruikt deze samenwerking als voorbeeld van hoe ver de tentakels van de junkfoodindustrie reiken. De quote van de samenwerking bedoeld om inclusiviteit en zelfexpressie te promoten zorgt bij Lubach voor een theatrale golf van misselijkheid compleet met emmer en nepeffecten tot groot vermaak van het publiek.
Na zijn “herstel” komt Lubach terug op zijn pleidooi voor een verbod op junkfoodreclames een maatregel die volgens hem bitter nodig is om de trend van overgewicht tegen te gaan. Hij roept op tot een einde aan de constante verleidingen waarmee BN’ers ons bombarderen suggererend dat een wereld zonder deze invloeden wellicht een stap in de juiste richting is ook al zullen we niet massaal broccoli gaan eten.
Zo zet Arjen Lubach zichzelf neer als een luis in de pels van de fastfoodindustrie en hun beroemde boegbeelden en hoopt hij met zijn scherpe humor en kritiek een aanzet te geven tot verandering. Of dit daadwerkelijk zal leiden tot een verbod op dergelijke reclames, blijft te bezien, maar één ding is zeker: Lubach heeft zijn punt gemaakt.
Een verbod op junkfood reclame gaat wel erg ver. Het is vooral jeugd die daar staan aan te schuiven en er hun zakgeld achterlaten. Dit is meer een taak voor de ouders om daar iets tegen te doen, te proberen althans .