In het land waar de gouden bogen ooit symbool stonden voor een snelle, goedkope hap, breekt een nieuw tijdperk aan: de era van de goudomrande prijzen bij de McDonald’s de fastfoodgigant, die eens de redder in nood was voor iedereen met een krappe beurs of een hongerige maag lijkt nu de hand diep in de zakken van zijn trouwe klanten te steken.
Verdwenen zijn de dagen van de glorieuze euroknallers waar een simpele euro je al een hamburger of wat friet kon opleveren. Die goede oude tijden lijken nu vervangen door een bittere realiteit waarin de prijs van een simpele hamburger een sprong maakt van maar liefst 60% – van de bescheiden €1,30 naar een oogwaterende €1,60.
Maar het zijn niet alleen de hamburgers die het zwaar te verduren hebben. Nee, de kipnuggets ooit het kroonjuweel van betaalbaar genot volgen dezelfde opwaartse trend. Een bezoekje aan de Maccie voor een snelle hap lijkt steeds meer op een serieuze aanslag op je portemonnee, met menu’s die de kaap van €12 tot €16 ronden.
En om je een idee te geven van de omvang van deze prijsescalatie, hier een kleine greep uit de indrukwekkende lijst van prijsstijgingen: de Big Mac die van €4,55 naar €5,25 springt, de Quarter Pounder die dezelfde hoogte bereikt en laten we de McChicken niet vergeten die een gigantische sprong maakt van €3,95 naar €5,25. Zelfs de nederige Cheeseburger is niet gespaard gebleven, met een prijsstijging naar €1,95.
In deze wereld van stijgende huren en grondstofprijzen lijkt ook McDonald’s geen andere keuze te hebben dan de verhoogde kosten door te berekenen aan de consument. Maar terwijl de prijzen naar de stratosfeer schieten begint de burger zich af te vragen: Is het wel de moeite waard? Met gezondere en goedkopere opties die op de loer liggen, zou het wel eens kunnen dat de McDonald’s zijn gouden glans verliest in de ogen van zijn eens zo trouwe klanten.
Ik denk dat er nieuwe batterijen in je rekenmachine moeten, Loes.
Als de hamburger van € 1,30 met 60% verhoogd zou worden zou hij € 2,08 moeten kosten.
Van € 1.30 naar € 1.60 is maar 24%
En de McChicken van € 4,55 naar € 5,25 = ± 15%
Ook McDonalds heeft ongetwijfeld te maken met verhoogde energierekeningen.
En in de supermarkten is het nog altijd zo, dat de verhoogde prijzen ook nog eens voor 20% minder inhoud gerekend worden. Want bij veel producten waar de prijzen vaak 30% verhoogd zijn, is de inhoud van 500ml naar 400ml gegaan. Maar omdat de fles even groot blijft, hebben veel consumenten dat niet in de gaten. Want die ketens zijn de grootste ratten.
Loes, ander rekenmachientje kopen!!!!! Een bedrag van E 1.30 verhogen met E 0.30, is dat 60%?????