In de glinsterende wereld van televisieproducties is het niet altijd goud wat er blinkt, zo blijkt maar weer in het geval van John de Mol de televisiemagnaat wiens creatieve brein achter megahits zoals ‘Big Brother’ en ‘The Voice’ zit. Echter, de glans van ‘The Voice’ is ernstig verdoft door een schandaal dat de show en de maker ervan in een bedenkelijk licht heeft geplaatst.
‘The Voice of Holland’, ooit de trots van John’s televisie-imperium is nu voor velen een symbool geworden van de duistere kanten van de entertainmentindustrie. Het is een pijnlijke smet op het blazoen van de Mol die eens gold als de gouden jongen van de Nederlandse TV.
John de Mol, die het format van ‘The Voice’ verkocht aan het Britse ITV voor een oogverblindend bedrag van naar verluidt een miljard euro zit nu zonder de lucratieve inkomsten die de show wereldwijd nog steeds genereert. Tina Nijkamp, een kijkcijferexpert, verheldert in haar podcast ‘Tina’s TV Update’ dat ondanks de internationale successen van ‘The Voice’, de Mol financieel niet meer meeprofiteert. “Hij kreeg eerst heel veel geld, ik geloof 500 miljoen en na die vijf jaar, na de verkoop kreeg hij nog eens de rest. Ja en toen was de kous af,” legt Tina uit.
De vragen rond de Mol’s betrokkenheid bij de schandalen die ‘The Voice’ omringen, blijven de gemoederen bezighouden. Was hij op de hoogte van de misstanden binnen zijn show? Dit blijft een prangende vraag die over de tongen gaat vooral omdat eventuele kennis hierover binnen de termijn van vijf jaar na de verkoop hem nog steeds financieel had kunnen raken.
Ondertussen zet John de Mol zijn zinnen op nieuwe projecten. ‘The Floor’, een vernieuwend spelprogramma gepresenteerd door Edson da Graça waarbij de kennis en strategie van de deelnemers centraal staan lijkt zijn nieuwste succesnummer te worden. Het format waarbij kandidaten een enorme LED-vloer moeten veroveren door hun kennis in diverse categorieën, wordt nu al getipt als een internationale hit. Tina bevestigt dit: “Dat staat echt op nummer één van de best verkochte formats van het afgelopen half jaar internationaal.”
Dus hoewel ‘The Voice’ wellicht niet langer de kroonjuweel is in de Mol’s rijk, blijft hij een onmiskenbare invloed in de wereld van de televisie, constant op zoek naar het volgende grote succes.