In het oog van de mediaorkaan die haar vader, Johan Derksen regelmatig treft, spreekt Marieke Derksen zich uit over de disproportionele reacties die zijn controversiële uitspraken oproepen. In een openhartig interview met het tijdschrift &C legt ze uit dat de werkelijkheid vaak minder grimmig is dan de online wereld doet vermoeden. “Als er een grote rel is, speelt die zich met name in de media af. In het echte leven krijgt hij minder haat,” deelt ze.
De recente controverse rondom haar vader die bekendstaat om zijn scherpe tong, raakte een gevoelige snaar toen hij een vrouwonvriendelijke opmerking maakte, beter bekend als de ‘kaarsrel’. Marieke zelf was hier niet van gediend en confronteerde haar vader hiermee. “Die kaarsrel vond ik heftig. Vrouwonvriendelijk. Ik sprak hem erop aan, belde hem op en zei dat ik het niet handig vond wat hij had gezegd, maar dat wist-ie zelf ook wel.”
De media volgens Marieke blazen dergelijke incidenten vaak op. Thuis wordt er nauwelijks over dergelijke zaken gesproken, en de haat die online geuit wordt, vindt ze onbegrijpelijk. “Alle heisa en haat online begrijp ik niet: iemand boycotten, werkgevers bellen, ziektes toewensen.” Dit heeft ertoe geleid dat Marieke zich steeds meer terugtrekt van sociale media.
Marieke bekritiseert ook de snelle veroordelingen en labels die mensen tegenwoordig snel plakken, zoals ‘racist’ of ‘seksist’. “Iemand ‘racist’ of ‘seksist’ noemen werkt niet lekker in een discussie,” merkt ze op. “Dan wil je geen constructief gesprek, dan wil je spuien.”
Verder wijst ze op de rol van de media die volgens haar verantwoordelijkheid moeten nemen in hoe zij verhalen brengen. “Alles wordt meteen zo opgeblazen voordat het wordt uitgezocht,” zegt Marieke, die toevoegt dat ze verbaasd was over de mate waarin haar vaders uitspraken nationaal nieuws werden. “Het lijkt me dat er grotere problemen zijn in de wereld. Al snap ik dat sensatie helaas soms beter scoort!”
Alles wordt inderdaad helemaal opgeblazen . Domme zet van de media. Marieke heeft helemaal gelijk.
Opblazen is hun verdien model, anders krijgen ze geen rooie cent.
Media, een beroep om hypotheek gemakkelijk te betalen, als je bij de Jumbo werkt kom je alleen in aanmerking voor geen hypotheek. Het is makkelijke keuze dus, zoveel mogelijk en overmatig opblazen.