Het lijkt erop dat de consument opnieuw bij de neus wordt genomen door de grote supermarktketens. Onder het mom van ‘blijvend lagere prijzen’ proberen ze ons wijs te maken dat boodschappen goedkoper worden, maar niets is minder waar. De Consumentenbond slaat alarm na een grondig onderzoek naar de schimmige prijsstrategieën van onder andere Aldi, Dirk en Jumbo. Het blijkt een spel van rook en spiegels waarin klanten worden misleid met een illusie van voordeel.
Wat gebeurt er precies achter de schermen? Volgens de Consumentenbond “rammelen” de beweringen van prijsverlagingen aan alle kanten. Neem bijvoorbeeld die schreeuwerige gele stickers en posters die ons doen geloven dat we nu echt voordeliger uit zijn. In werkelijkheid zijn de meeste van deze ‘kortingen’ oud nieuws: de prijsverlagingen waar ze zo trots mee adverteren, vonden vaak al maanden geleden plaats. Of erger nog de prijs is zelfs nooit omlaag gegaan. Dit soort praktijken druist in tegen de regels, die voorschrijven dat supermarkten maximaal 30 dagen met een prijsverlaging mogen pronken.
Maar dat is nog niet alles. De supers blijken een nog slimmere truc in hun mouw te hebben. Ze verhogen de prijzen van producten eerst even flink om vervolgens een minuscule verlaging door te voeren en daarmee te pronken alsof ze de grote weldoeners van de samenleving zijn. Een klassiek voorbeeld de margarine bij Dirk, die ineens onder een bordje ‘in prijs verlaagd’ te koop stond. Klinkt goed, toch? Maar wie even verder kijkt ziet dat de prijs eerst voor de zogenaamde prijsverlaging met maar liefst 0,30 euro was verhoogd om daarna met een schamele 0,06 euro te worden verlaagd. Zo lijkt het op papier alsof Dirk flink heeft afgeprijsd, maar in werkelijkheid betaalt de consument meer.
Het zijn deze sluwe spelletjes die de consument met een leeg gevoel achterlaten bij de kassa. Wat dacht je een mooie deal te hebben gescoord, blijkt dat je in werkelijkheid bent meegegaan in een marketingtruc die je juist meer geld uit je zak heeft geklopt. Terwijl veel mensen elke euro moeten omdraaien in deze dure tijden, spelen de supermarkten handig in op onze drang om te besparen. En de Consumentenbond is er klaar mee.
Het is nu aan de Consumentenbond en wie weet, ook de overheid om in te grijpen. Want hoe lang laten we deze misleiding nog toe voordat we echt zeggen: genoeg is genoeg? Voor nu is één ding zeker: die vrolijke stickers met ‘prijsverlaging’ zijn niet meer dan een hoop lariekoek. En als consument blijf je achter met de wrange nasmaak van een zogenaamd goede deal die dat allesbehalve bleek te zijn.
Het verhaal is mij al lang bekend, hoef ik dit niet van die zogenaamde Consumentenbond te horen. Consumentenbond wil ook het geld, ga maar naar hun site je krijgt helemaal niks te lezen tot dat je hen maandelijks betaald heeft, dan nog moet je eerst inlogen. Wie vertegenwoordigen zij, consument, laat me niet lagen?
🤣 inderdaad, daar kon je op een knop drukken om de gratis tablet test te lezen.
(Maar wel eerst lid worden.)
Net als bij die “gratis” datingsites.
Inschrijven is inderdaad gratis.
“Oh, u wilt ook de foto’s zien?”
Effe € 56 overmaken dan.
“Goh, u wilt ook een reactie lezen ?”
Maak € 46 over en u kan ook de reacties lezen.
Ze naaien ons als ze de kans hebben met onze broek dicht🤬
Sinds wanneer is dit nieuws, dit is al jaren bekend.
Als ik al buk voor om de onderste schappen te kijken voel ik me gewoon genomen al zonder nog wat in mijn karretje gelegd te hebben.
Dit is voor mij geen nieuws