De grote vraag rondom de overstap van Arjen Lubach naar RTL lijkt nu eindelijk beantwoord. Terwijl de satiricus zelf zwijgt over de werkelijke reden doet mediakenner Tina Nijkamp een opzienbarende onthulling: het vertrek van Lubach bij de NPO zou alles te maken hebben met het ontslag van zijn ex, Janine Abbring.
Onrust bij de publieke omroep
Op 24 maart trapt Lubach zijn nieuwe dagelijkse nieuwsshow af bij RTL een opvallende verhuizing na zijn succesvolle jaren bij de VPRO. Maar waarom de overstap? “Wederom een publieke omroep met gedoe achter de schermen,” sneert Nijkamp op Instagram. Ze beweert dat er flinke onvrede heerste bij de VPRO en dat dit mogelijk een rol speelde in Lubachs beslissing.
Ontslag Janine Abbring: de druppel?
Wat vooral opvalt, is de timing. De oud-geliefde van Lubach, Janine Abbring moest vertrekken bij het programma Wintergasten vanwege haar betrokkenheid bij een reclamecampagne voor Brand New Day, iets wat bij de publieke omroep niet door de beugel kon. En laat dat nu net samenvallen met de periode waarin Lubach plots zijn vertrek aankondigde.
Toeval of strategie?
Lubach heeft zijn hele team meegenomen naar RTL, maar bleef opvallend stil over de werkelijke beweegredenen. Nijkamp twijfelt daar echter niet aan: “Het lijkt erop dat dit alles met het ontslag van Janine te maken heeft.” Is Lubach uit loyaliteit vertrokken? Of wilde hij simpelweg weg van het steeds rumoeriger wordende klimaat bij de NPO? Eén ding is zeker: zijn vertrek was minder onschuldig dan het leek.
Indien programmamakers verkassen van de Publieke Omroep naar de commercielen is er zonder uitzondering sprake van geldwolven. Je kan namelijk bij RTL 3-4x zoveel verdienen dan in dienst van de VPRO. Dat is de enige, plausibele reden waarom Arjan Lubach deze overstap heeft gemaakt. Hij moet wel afwachten of zijn Avondshow net zo kritisch mag blijven.