Live op tv gesloopt: Malou Petter zwijgt terwijl Victor Vlam haar genadeloos fileert

Wie dacht dat Malou Petter het wel zou redden buiten de veilige muren van het NOS Journaal heeft het mis. Haar nieuwe programma Nieuws van de Dag is nog maar net gelanceerd of het hangt al als een natte krant over de Nederlandse huiskamers. Kijkcijfers blijven uit reacties zijn lauw en volgens critici is het allemaal te netjes te saai te Malou.
In plaats van ophef, spanning of vernieuwing krijgt de kijker een stijf staaltje journaalleuter voorgeschoteld compleet met twintig minuten energietransitie. Victor Vlam, die geen blad voor de mond neemt, durfde het gewoon live op televisie te zeggen: “Nieuws van de Dag zou wat mij betreft wel iets meer spraakmakend mogen zijn. Het is te saai. Er wordt te veel NOS Journaaltje gespeeld daar.”
Het was tijdens De Oranjezondag dat het echt ongemakkelijk werd. Terwijl Malou met een glimlach aan tafel zat, kwam de ene na de andere genadeloze opmerking van Victor Vlam. “Jij komt van de NOS vandaan, hè… Het grote risico: iedereen die bij het Journaal heeft gezeten dat zijn mensen die competent zijn keurig zijn, maar ook saai zijn, dus ook jij zou moeten kijken naar momenten dat je jezelf kunt profileren.”
Malou kon niet anders dan ongemakkelijk terugkaatsen: “Meer discussie zou je willen zien?” Het klonk bijna wanhopig. Tafelgast Jack van Gelder gooide er nog een schepje bovenop: “Je moet relevant zijn. Je moet echt de volgende dag hebben: heb je gezien dat dat erin zat?” Waarna Malou, bijna timide, herhaalde: “Ja, echt het onderscheidende…”
Hélène Hendriks probeerde haar te redden met wat plichtmatige peptalk, maar het kwaad was al geschied. Victor Vlam liet zich niet afremmen. “Ik vind haar saai,” zei hij recht in haar gezicht. “Het is te keurig. Jij kleurt binnen de lijntjes. Jij moet veel meer buiten de lijntjes kleuren.”
Alsof dat nog niet pijnlijk genoeg was gooide Rutger Castricum olie op het vuur: “Als je Malou achter de schermen ziet en als je haar hier aan tafel ziet, dan ben je toch wat losser en wat leuker.” Kortom: zelfs haar collega’s vinden haar een andere persoon zodra de camera draait. Eén die blijkbaar geen enkel risico durft te nemen.
Rutger probeerde het later nog een beetje te verzachten door te suggereren dat het lastig is voor Malou tussen “al die idioten zoals wij”, maar het klonk eerder als een alibi dan als oprechte steun. Vlam, messcherp tot het eind: “Je hebt zelf voor een overstap gekozen. Je moet een beetje lef hebben.”
En daar zat ze dan. Glimlachend, zwijgend, keurig. Terwijl de kritiek zich opstapelde en het ongemak voelbaar was voor elke kijker thuis wist Malou niets anders uit te brengen dan: “Ik zit erbij, hè jongens.” Ironisch genoeg bevestigde ze daarmee precies waar ze op werd afgerekend.
Nou, dat “fileren” viel wel mee. Hij had goed onderbouwd kritiek. Wat Gordon destijds bij Idols deed, dat was fileren. Iemand totaal afzeiken zonder advies hoe het dan wel moest. Viktor maakte duidelijk dat niet zij saai was maar omdat alles gescript is, werd het saai gepresenteerd.
Ook die stoelendans is knap irritant.
Regelmatig springt mijn beeld op zwart omdat er weer eens iemand breeduit voor de camera gaat staan of dwars door het beeld loopt. In de studiowereld is dit een doodzonde. Ik hoop dat ze er wat mee gaat doen.
Ze zitten al weer te zagen aan de poten van de stoelen .