John de Mol op maandagochtend: ‘Altijd bloedchagrijnig met 60 sigaretten in z’n mik’

Je hoeft geen ingewijde van Hilversum te zijn om te weten: John de Mol is geen man van de ochtend. Maar wat nu naar buiten sijpelt maakt zelfs de ergste maandagochtenddip op kantoor ineens kinderspel. Mediajournalist Mark Koster de man die al eens diep in de psyche van de Talpa-tycoon dook doet in zijn podcast De Mediaweek een boekje open over de brute realiteit van de Mol voor tienen. En het is geen fraai plaatje.
“Bloedchagrijnig.” Dat is het woord dat keer op keer valt. Volgens Mark kun je beter met een helm op naar zijn kantoor gaan als je op maandagochtend iets aan hem wilt verkopen. “John had er dan al 60 sigaretten doorheen gejast en keek je aan alsof je net zijn hond had aangereden,” aldus een beschrijving die vermoedelijk nog mild is.
En wie bevestigt deze ijzige reputatie? Niemand minder dan Tina Nijkamp, voormalig zenderbaas van SBS6. Zij bevestigt de roddel met een zijdelingse ‘dat verhaal gaat wel, ja’. Oftewel: genoeg mensen hebben het gezien om het als waarheid te beschouwen.
Maar hier komt de echte soap: het succesverhaal van Deal or No Deal, wereldwijd uitgerold in meer dan honderd landen begon met een pitch op – jawel – maandagochtend. Dick de Rijk bedenker van het koffertjesspel besloot de sprong in het chagrijnige diepe te wagen. En John? Die liet zich – tussen de wolken rook en grommende stiltes door – tóch overtuigen.
Hoe? Niet tijdens een meeting met PowerPoint en koekjes. Nee, gewoon thuis in bed met vrouw Els terwijl ze samen de eerste versie van het spel speelden. Romantiek is het niet, maar Hollands televisieglorie? Absoluut.
Het verhaal laat zich samenvatten in één beeld: John de Mol, woest rokend, half grommend naar een koffertje, terwijl hij vanuit zijn bed een format goedkeurt dat later miljoenen zal opleveren. En dat allemaal ondanks – of misschien juist dankzij – zijn monumentale ochtendhumeur.